söndag 18 oktober 2009

Söndag


Jag har hunnit baka lite som vanligt :-) Igår tog jag och väninnan A. en tågtripp till Göteborg, där vi mötte L. En helt underbar dag tillsammans! Vackert väder, trevligt sällskap, god mat och fantastiskt roliga affärer att shoppa loss i! Det får vi snart göra om tjejer :-)

Bullar med rivet äpple och kanel.

Matbröd med sirap, rosmarin och olivolja.


Köttfärsfräs och currydeg, man rullar in fräset i degen till en rulle. Hade tänkt visa det färdiga resultatet, men vi var så hungriga i fredags att det ej fanns tid eller tanke på fotografering ;-)

Även här var tanken att visa resultatet av yngsta dotterns chokladbollsbak... men med övernattande kompis för äldsta dottern och mycket tjejfnitter glömde vi bort att fota! Jag har nog tappat lite av bloggsjukan, i början fotade jag nästan allt ;-)


Även äldsta dottern vill baka, hon har varit lite sotis på lillasyster ett tag...jag föreslog att bara hon och jag skulle spela spel eller måla tillsammans. Men hon ville helst av allt baka! "Mamma när jag blir stor ska jag bli en riktig bullmamma!" sa hon när vi myste i köket. Så det blir nog mycket hembakat även i nästa generation :-)


Så goda kakor! Vi lade en halv Geisha-chokladruta i varje boll, ett enkelt recept på småkaka:
125 g smör
3 msk strösocker
½ ägg
2 ½ dl potatismjöl
Rör ihop smör och socker, tillsätt ägg och potatismjöl. Forma till ca 30 bollar och stick ner choklad eller sylt. Grädda ca 15 min. i mitten av ugn, 175 grader.

Ha det bra! Kram Eva.
***

10 kommentarer:

Marie sa...

Här var det mycket gott, bullar och kakor. Låter också som en härlig tur till Göteborg, kul med en tjejtur med shopping. Ha en skön söndagskväll! (gillar namnet på din blogg, säger ju så mycket om hur vi ska se på vardagen - som är fylld av små mirakel)

Majas skafferi sa...

Hej! Vad mycket härligt du bakar- och dina barn! (Blivande "bullmamman";) Brödet lät väldigt gott, med rosmarin och olivolja!
Ha en bra vecka!

Min Skattkammare sa...

Jag älskar bakverk...mums!
Och de där kakorna låter verkligen goda, och glutenfria, det är bra då min kompis är glutenintolerant. Man vill ju att hon också ska njuta. Tack för det receptet! :o)
Kramar Kicki

lolla sa...

hejsan
vilken bakhelg du haft, skönt att fylla sina förråd med lite bröd....
det är väl härligt att få en bullmammma i familjen...
kakreceptet har jag skrivit ut och bakar nog till helegen.
kram lolla

Ullis/Leva på landet sa...

Så mycket gott. Kul att få komma iväg på en sväng.

Ha det bra!
Kram Ullis

hönemor sa...

Hej du, va mycke gott ni har gjort, kakorna ska tösera få baka när dom kommer hit, dom smällter nog i munnen, inte töser utan kakorna. Puss o Kram.

Ingmarie sa...

Hjälp!
Tonåringarna ska hit till helgen o ha spökfilmsövernattning....köttfärs i någon currydeg lät toppen,men hur gör man?


Allt gött till dig!

Widénskan sa...

Men åhhh... vad mycket gott!!

promenader på landet sa...

Vad mycket gott du har bakat! Du frågade om mina bilder de har jag tagit hemma hos mina föräldrar de bor i en prästgård vid en sjö så där är vackert! Kram Maria

pepperkverna sa...

Så mye godt det var hos deg! Hege