tisdag 27 april 2010

Härliga vårdagar!

"Rädda sig den som kan!" verkar katten säga :-) Det är inte lätt med en så lekfull hundvalp på gården.

Diva växer så det knakar, och hon älskar alla nya dofter!


Den här hamburgaren går till historien, maken har överträffat sig själv!

Här är vår inre örtagård ;-) basilika, rosmarin, mynta och ett försök att så dill...



Vad kan det bli denna gång...det vet man aldrig när jag och älsklingsapparaten sätter igång!


Det blev en kladdkaka med topping av vårgårdaris ( blandat med grädde, socker, sirap och kakao som sjudit en stund innan riset blandades i) idén till toppingen fick jag av bloggen Bagarstugan, som så mången gång...


Före gardin- och stolsdyne byte...

...och efter..., handlade tyg på Ikea efter besöket hos neurologen i Göteborg. Fick ju tröst shoppa lite, var visst tre tumörer denna gång vilket var ovanligt enligt läkaren, klart man ska vara unik. Nu väntar jag på operations tid, tre till fyra veckor var väntetiden. Under tiden varvar jag jobb med vila , bakning och så mycket roligt som bara är möjligt.




Den här rabarberpajen är jag riktigt stolt över! Jag har hittat på receptet själv nämligen :-) Gött var det också!
Pajdeg : ca 100g smör, 3 dl vetemjöl, lite socker, 1 äggula och lite vatten så att degen håller ihop. Grädda skalet lite i förväg, ca 6 min. på 200grader.

Blanda skivade rabarber med socker efter smak och tycke och häll i skalet.

Strö på smultäcke: 1,5 dl mjöl, 1,5 dl havregryn, 0,5 dl strösocker, 50g smör, 1 tsk hemma gjort vaniljsocker, 1 tsk kanel, 0,5 tsk bakpulver mixas ihop. Lägg lite extra smör bitar ovanpå ;-)
Grädda ca 10 min.

Under tiden vispas ett marängtäcke ihop. Äggvitan som blev över och strösocker (ca 1 dl) och några droppar citronsaft , en droppe röd karamellfärg. Riktigt hårt skum som sedan bredes över pajen och så in i ugnen tills marängen fått fin färg!



Vi fick hjälp att avsmaka härligheten, grannarna bjöds på kaffe och paj med vaniljsås och verkade nöjda och belåtna :-) Deras hund och vår är halvsystrar och lekte tillsammans under tiden, efteråt var Diva helt färdig...



Ha det bra, kram!
***


9 kommentarer:

Hanna - Bakfnatt sa...

Vilka härliga vårbilder! Och kul med eget recept =) Tråkigt att läsa om beskedet, hoppas att du mår ok under omständigheterna. Kram

Sjabbig men chic sa...

Jättefint med gardinerna! Och härliga bilder!Är det en stor operation du ska göra? Blir det behandling sen? Jäkla tumörer!
Vet du så här är det: när jag var arton så var jag med om en bilolycka och skadade nacken ganska rejält (det var inte jag som körde faktiskt ingen jag ens kände, skulle få skjuts till baletten av en kompis väldigt flyktiga kompis). Ingen whiplash, eller för all del det kan det väl också vara under allt annat;) Nej, översta disken är helt borta och nacken är liksom felvinklad. I bröstryggen har jag fullt med pålagringar och det trycker på nerverna i ryggmärgen. Fast jag är snygg och det finns värktabletter och voltarensalva;)

Skämt åsido så måste jag prioritera rejält i perioder. Familjen och jobbet är såklart det viktigaste. Vet inte hur jag skulle må om jag inte kunde jobba. Usch, det skulle vara hemskt. Fast jag vill såklart ha väldigt långa semestrar. En si så där tolv veckor skulle sitta fint;)

Kramis och sköt om dig
Lisa

Anna-Lena sa...

Åh vad personlig blogg du har! Pajen ser ju jättegod ut, det får jag nog testa. Kladdisen verkar underbar och vovven...jag smälter!
Håller tummarna för dig,tänk positivt och gör så mycket roligt du bara orkar!
Stor Kram från mig

annika sa...

Tack för din hälsning.
Jättefint med gardinerna och stolsdynorna. Oj så mycket smarrigt du bakar.
Du verkar så stark trots det tråkiga beskedet. Men vad händer sen efter operationen...fortsätter behandlingar eller vad görs?
Du får en stor omtänksamhetskram från mig/annika

Anonym sa...

Du gör så rätt... försöker fylla ditt liv med roliga (och goda:) saker och upplevelser.

Diva är helt underbar sötnos. Hon bidrar säkert också till glädje i din vardag. Gillar din rutiga gardin mycket!

Åh, jag hoppas operationen snart är gjord så du slipper att gå och vänta.

Sköt om dig.
Kramar Eva-Mari

Sköna o Gröna Ting sa...

Hej svejs i vårstimmet.....
Tack snälla för din underbara hälsning hos mig, jag blev glader:)
Här hemma är det VÅR så det står härliga till.., lerig hela jag och ryggont efter allt grävande men jisses vad roligt jag har!!!!!

Hoppas det går bra nu fram till operationen och efter den så skall du bli återställd eller?
Har du ont vännen, é du orolig för operationen?
Tänker på dig....


Hoppas du har massor med tid att njuta av våren....
Kram kram
Marianne

Lovisa sa...

Tack kul att du gillar min blogg !!
Jag gillar din med den känns så persolig liksom !!!

MEn fyy så hemskt att måste gå igenom en operation i ryggmärgen ..
Hoppas hoppas verklgien att det
kommer att gå bra ..
Måste du gå igenom strålning å cellgift oxå ????

Kram

gulle hexan sa...

hejsan! alltid så frestande underbart fina foto på bakverk du gjort!
du är så himmlans duktig!!
vad fin bilden var av katten å hunden.. de har samma färger i pälsen..:D
tack för recept--jätte snällt du delar med dig..
fint du har det hemma hos dig..
kram

Lovisa sa...

Tack´!!!

Hihi nä du jag är inte utbildad alls jag e frisör ...
men började greja lite när jag blev sjukskriven å både jag å alla andra blev chokade över vad jag kunde ddet liksom bara blir !!