fredag 10 juli 2009

Fredag



Så här fina blev cement vattenbaden! Mamma och pappa var snälla och körde hit dem. Ska placera ut dem på ett fint ställe när värmen och inspirationen återkommer...



Blev så sugen på tunnbröd idag, det med grillad kyckling och sallad satt fint som middagsmål. Supermumsigt med bara smör och ost också :-)



Mjuka tunna brödkakor

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl sirap
1 tsk salt
14 dl vetemjöl

Jäs bara en gång, mjölmängden kan variera. Blir ca 16 st. små kakor, kavla med kruskavel och nagga dem före stekning. Stek på platta eller stekpanna (som jag )eller 300 grader på nedersta falsen i ugnen.

TREVLIG HELG!
***

13 kommentarer:

Katarina sa...

Åh, vad gott med hemmagjorda tunnbröd. Det känns som att det var evigheter sedan jag åt dem sist. Mamma brukade göra sådana när jag var liten. Hoppas du får en bra dag!
Kram Katarina

Ullis/Leva på landet sa...

Ser jättegott ut. Tack för receptet ska jag prova nu när det ändå regnar. Dina cementblad blev jättefina.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Sjabbig men chic sa...

Cementbladen blev superfina! Vad duktigt.
Brödet ser jättegott ut!

Ha en bra kväll
kram
Lisa

promenader på landet sa...

Tack för receptet dina tunnbröd ser verkligen jättegoda ut! Ha det så jättebra! Stor kram från Maria

Majas skafferi sa...

Hej! Fågelbaden blev perfekta! Det är väl ingen risk att de står och torkar ut va? ;) Vad gött det ser ut med hembakta brödkakor!
Trevlig helg!!

Lyktor och Tyg sa...

Cementfaten blev jättefina!!
Det var längesen jag gjorde tunnbröd faktiskt, jättegott med bara smör tycker jag med.
kram Kristina

Ingmarie sa...

Lika trevligt varje gång när man kikar in på din blogg...

Ha det torrt!

gulle hexan sa...

hallåjs!!
tack så jätte mycket för det härliga receptet!!
undebart!! det ska jag testa på stekpanna som du...) har skrivet upp det nu!!
men hallåå.. kolla:D
jag har äntligen hittat *din* vispskål!! hurraaaa
förlåt om jag *härmat* men den e ju så läcker!!!
krammmm

lolla sa...

halloj
kanonfina blev de cementbladen,tänkte visa mitt i morgon jag blev åxå nöjd,ska nog göra ett till syrran åxå.
sugen på tunnbröd blev jag nu när jag ser dina foton...
ha en fin kväll lolla

gulle hexan sa...

halojs..:)
glömmde säga att cementfatet blev jätte fint:D

jo jag köpte vispskålen på citygross.....:)
kraaam

Ingmarie sa...

En sådan där liten kavel med röda"handtag" har jag!
Nu ska här bakas tunnbröd!

Alltid trevligt att besöka din blogg!

Inas sa...

Hej Du!

De ser smarriga ut ska nog ta och prova dessa.. Ha det så bra och många goa kramar Ina

Jannice sa...

Det där receptet snor jag, ser huuuur gott ut som helst!