onsdag 22 juli 2009

Onsdag



Denna läckerbit bakades i lördags, men tiden för bloggande har reducerats en aning så jag visar den först nu. Det är en chokladtryffeltårta med krossade Mariannekarameller och cremefraiche i stället för vispgrädde i "toppingen". Dekorerade med Kungsmynta från lilla kryddlandet :-)

Så mycket annat som ska göras, typ rensa upp i skåp och lådor...slänga skräp som bara stuvats in i förråd och frosta av frysen. Maken föreslog att jag skulle ta in kupévärmaren ,när jag berättade att man kan använda hårblåsen vid avfrostning av frysen. Det gick otroligt mycket snabbare än jag är van vid :-) En och en halv timme så var allt klart!



Nu finns plats för bröd, bakverk och mat. Ser framför mig matlådor att snabbt ta fram inför höstens middagar...god och nyttig mat som snabbt och lätt förvandlas till delikata middagar...ja, drömma är jag bra på :-)



Vi tog en tur till Karlstad idag, hade ju lovat att uppfylla deras önskan om middag på IKEA. De smaskade köttbullar och pasta för fulla muggar! Vi fick lite handlat också så klart :-) Tror inte jag lämnat den affären utan doftande ljus än så länge...paraplyer hade de också så vi köpte fyra stycken i knalliga färger, kan ju behövas då det mest regnat varenda dag :-(


Vi besökte vackra Mariebergsskogen, hade med fika i kylbagen och barnen klättrade i lekparken en stund sedan tittade vi runt hos djuren. Killingar, griskultingar, kaniner, hästar och många fler djur fanns att se. Speciellt förtjust är jag i papegojan som bor närmast dörren i fågelhuset, känner ett särskilt band till honom...fick klia honom i nacken flera gånger :-)



Hallonen jag hade i frysen tinade under avfrostningen så det var hög tid att göra något av dem i kväll. Kokade saft och gjorde marmelad på bärmoset, det smakade mumma kan jag lova!

I morgon fyller min lillasyster 30 år! Hipp, hurra för P. grattiskramen och presenten levereras vid kalaset, kanske skulle man hitta på något busigt oxå....
***

11 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken bra idé med kupévärmaren. Det har jag aldirg tänkt på. Så mycket gott du har gjort.

Kramar Ullis

Anonym sa...

Vilken härlig tårta! Känner chokladdoften ända hit. Undrar om det inte doftar lite hallonsylt också?

Tack för kupévärmartipset, det ska jag prova nästa gång.

ram Eva-Mari

Sjabbig men chic sa...

Men vilken otroligt läcker kaka! Eller ska man kanske säga tårta? jag älskar ju choklad och Marianne-karameller är goda de också så då måste det ju vara hur gott som helst! Lite hemmagjord hallonsaft till så hade jag förmodligen varit i himmelen!

Kram Lisa

promenader på landet sa...

Hej Eva! Oj vad mycket du har fått gjort! Det kanske jag också skulle få om jag bloggade lite mindre... Vilken jättesmaskig ckokladtårta och vad gott med hallonsaft eller kaffe till! Må så gott! Stor kram från Maria

Lallis - liv och leverne sa...

Det är alltid lika härligt att läsa dina inlägg:)
Dessutom blir jag alltid väldigt frestad. SÅ god tårtan ser ut!
kram Lallis

gulle hexan sa...

ååå näääeeeee vad du är duktig!!
jag blir så lockad!! av det du bakar!!
den chokladtårtan !! ååh vad god den ser ut!!
kul du varit en sväng på ikea.. det är lite stimulerande att bara gå å titta åxo..:)
saften ser härlig ut..:)
kram

Katarina sa...

Åh, vad gott med hemmagjord hallonmarmelad! Tyvärr blir mitt hallonbestånd bara mindre och mindre för varje år och det jag fått nu räcker inte mer än till frukostflingorna. Men man får njuta av det lilla. Ha det så jättebra!
Kram Katarina

Lallis - liv och leverne sa...

Kommer in med en måndagskram till dig, vännen.
/L

Trollmor sa...

Din chokladtårta ser så där syndigt läckert god ut, mums!
Våra hallon åkte ju direkt ned i magen, annars hade det varit fint med både sylt och marmelad.
Smart tips med kupévärmaren, ska läggas på minnet.
Mariebergsskogen är mysigt. De där grisarna är ena kul typer :-)
Ha det gott!
Kramar Trollmor

Sjabbig men chic sa...

Men halloj? Hur är det i stugan? Hoppas att du har haft en riktig kanontisdag. För du vet det finns faktiskt såna.;)

Kram Lisa

Annika sa...

Vilken kaka... synd att jag inte kan äta choklad...:) eller??? kanske är det tur... Mariebergsskogen är ett vackert ställe... var där nåra gånger när barna var små.... en gång åkte dagis tåg dit... vilket äventyr.... idag har vi sol o humöter ä på topp... Kram Annika