torsdag 31 december 2009

Årets sista dag


Jag har hunnit med att fira jul, varit förkyld och hälsat på släkten i Grytis... men nu fick jag sådan lust att blogga lite! Kameran brukar vara med i det mesta jag gör, det kan ju bli en bra bild som passar för ett inlägg :-D


Här är strålande vackert, men hu vad kallt! Jag tycker om alla träd som så ståtligt har klätt sig i vacker vinterskrud.



Det är mysigt att krypa upp i fåtöljen med en varm pläd, gott kaffe och godisfatet inom räckhåll samtidigt som man tittar på Leonardo i filmen Romeo och Julia. Fikastunder med familjen är inte heller fy skam, men det är nog dags att byta ut några mot pulverpåsar...




Min nya vän har visat vad den går för ;-) har prövat alla degkrokar och är mycket nöjd med resultaten. Här en paj med julskinka och broccoli och en sallad på tomat och rödlök.




En jättelimpa med valnötter och russin smakade bra med ost och marmelad!


Den här chokladkakan blev supergod, tog tillvara på de överblivna bitarna från paradisasken och tryffellådan och smälte ner dem i grädde! Dekorerade med valnötter och kanderade solroskärnor.

Här kommer äntligen en bild på julaftonens efterrätt! Ja, hm glömde ju fota då...lite annat att tänka på liksom. Men eftersom inte allt gick åt, hade jag en bit kvar i frysen som vi smaskade på härom dagen. Receptet fick jag av en god vän, var för övrigt med i senaste Buffé.

Cheesecake med pepparkaka och choklad

75 g smör smältes och blandas med 150 g krossade pepparkakor. Tryck ut i springform och grädda i 175 grader i ca 8 min.
Smält 250 g vit choklad. Hacka 75 g mörk choklad. Blanda 400 g färskost med 1 dl kesella och 1 dl socker, tillsätt den smälta vita chokladen lite i taget. Rör sedan ner den hackade mörka chokladen.
Fyll formen och ställ kallt ca 4 timmar ( eller över natten), tag ut den minst en timme före servering. Enligt receptet kan man garnera med lingon, jag gjorde som arbetskamraten och valde hallon i stället!


Nyårsaftonen är fortfarande ung, jag önskar er alla ett
GOTT NYTT ÅR!
***

7 kommentarer:

gamla skolan sa...

Önskar dig också ett riktigt gott nytt år ! Kramar Susanne / den gamla skolan

hönemor sa...

Hej du gumman min, va du är duktig till att få till det, allt ser ju så gott ut. Gott Nytt År. Puss o Kram.

Ullis/Leva på landet sa...

Den cheesecaken gjorde jag också till julafton, god blev den.

Önskar dig ett riktigt
~GOTT NYTT ÅR~
Kram Ullis

gulle hexan sa...

hejsan..
o GOTT NYTT ÅR!
tack för fina vinterbilder du bjuder på..
å så alla frestande bakverk:)
kram

Trollmor sa...

Blir det nya året lika gott som allt det du bjuder på, då ser det lovande ut :-)
Ett Gott Nytt År önskar jag dig!
Kramar Trollmor

Annika sa...

Gott Nytt År så här i elfte timmen....:) Kram ANnika

Lyktor och Tyg sa...

Gott nytt år.
Vilska härliga bilder du visar.
kram Kristina