torsdag 20 augusti 2009

Torsdag



Vi tog en tur till skogen i söndags, träffade på både djur och svamp! Hade egentligen inte planerat svampplockning, men det går ju inte att låta bli när de gula hattarna visar sig. Jag som aldrig tyckt särskilt mycket om svamp blir som besatt...en sport att ta dem före någon annan!



Kan någon gissa vad det här föreställer? Yngsta dottern har visst fått tag på digitalkameran.... säkert tjugo bilder på henne själv i olika poser och grimaser :-D Och hon har fotat i köket, har väl sett mig springa runt och fota till bloggen...men dessa bilder vill jag ju helst inte visa upp! Fick b.la. se fläkten ur en mycket otrevlig vinkel :-D ska nog ta och rengöra den i morgon...



Har nu orkideér i snart varenda rum. Maken har handlat, jättebra pris på Eurocasch! Men jag blir så nervös, har aldrig lyckats få dem att leva särskilt länge tidigare...och när svärmor nu lyckats få sina att blomma om, vill ju inte jag vara sämre ;-) har ni några tips? Vet att man inte ska vattna för ofta, men tänk om jag istället gör det för sällan...ja ni ser vilket i-lands problem jag har ;-D


Har bytt gardiner och tvättat fönster, så nu kan höstmörkret komma. Tänker krypa upp i soffan och läsa "bibeln", Ikea katalogen kom igår! Alltid lika spännande att bläddra i den och drömma om färger, möbler och textiler... Trött som attans efter ännu en arbetsvecka, skönt när helgen närmar sig! Men trivs så bra med mina nya och gamla arbetskamrater och de underbara barnen som alltid är lika levnadsglada och pigga!




Fortfarande ganska fint i krukor och rabatter, borde plocka bort vissna blommor och ge dem en skvätt vatten...men de får vänta tills i morgon för nu väntar sängen och en bra tidning på mig :-)
***

10 kommentarer:

mamms sa...

mmm jag älskar orkideer. vackra blommor. har dock aldrig lyckats med att få dem att blomma igen.....

Majas skafferi sa...

Hej! orkideér tillhör de mer lättskötta växterna tycker jag! Vattna bara en g/vecka sparsamt och klipp av blomstängeln något efter blomning. Mina blommar om jämt!
Ikea- katalogen var inte så kul den här gången tycker jag...:(
Ha en trevlig helg!!

hönemor sa...

Hej du gumman min, Gör som Maja sa, ett snapsglas vatten i veckan. Hur många kilo kantareller har du plockat? Jag är uppe i 17 kilo nu. Det ser så fint ut i rummet. I morgon ska jag hämta min nya bil. Puss o Kram.

Lallis - liv och leverne sa...

Åh, jag älskar också orkidéer:)
Fina bilder. Alla:)
Och jag känner igen det där när barnen får tag i kameran. *skrattar*
Ha en fin helg vännen.
kram Lallis

promenader på landet sa...

Mina barn brukar också låna kameran ibland och ta bilder på varann och på allt möjligt i huset! Visst är det roligt på jobbet, men jag känner också i kväll att jag är trött.... Ha det så bra kram från Maria

Sjabbig men chic sa...

Åh, putsade fönster! Jag väntar på att Uffe ska göra det. Det sker nog vilken dag som helst nu med tanke på att jag började be om det i juni... Det finns nämligen en sak jag absolut inte kan göra själv för nacken och det är fönsterputsning. Brukar ändå fixa lite på insidan men vi ha ju en utsida på fönstren också. Däremot kan jag glädja mig åt att vi också har orkidéer som blommar. Det blir väl skuggigt och bra för dem i fönstrena med all flugskit och annan gegga förstås.

Kram Lisa

Ullis/Leva på landet sa...

Kul att se vad barnen fångar med kameran, men inte lika kul att visa för andra:). Mina orkidéer blommar också om. Nu är de på väg att ta en paus igen men de har i och för sig blommat sedan jul så det kan de väl få göra. Lite vattning får våra, sedan står de ganska ljust också. Vet egentligen inte vad som de gillar bäst.


Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Härlig promenad...o att bara råååka på skogens guld...det gör aldrig vi!

Känner igen det där med dotter kamera!!!hmmm



Kramis ♥

Anonym sa...

Jag njuter av orkideernas lååånga blomningstid. Sen får det vara bra. De är ju inte så kul utan blommor så när jag har råd köper jag en ny!

Kram Eva-Mari

gulle hexan sa...

hej..:)
vad mysigt å fint du har det ...
orkideer verkar så svårt..jag har då alltid otur med dom.. så jag har gett upp att försöka..
hoppas du lyckas bättre..:)
det är kul å kika i ikeakatalogen å få lite tips å lite ideer om vad man skulle vilja ha:)
kram kram