fredag 1 maj 2009

1:a maj!


Firade Valborg med att se på brasa och raketer klockan 22.00 i går kväll. Första gången barnen var utanför bilen och upplevde det live, de var rädda och uppskattade det inte alls.... Har Svärfar och C på besök över helgen, där de bor "majar" man inte men eftersom det är en stark tradition här så packade vi picknick korgen med överblivna pizzabitar, pannkakor, grönsaker, saft, kaffe, bullar och tårtan som är på bilden! Jag tycker att det äts alldeles för lite tårta, varför bara när någon fyller år? ;-) Det blev en köpt botten med hallonsylt och vaniljkräm i mellanlagren och chokladtryffel ovanpå :-) och grädde förstås! Eftersom jag älskar att dekorera tårta så tog jag mandelmassa ur skafferiet, färgade den och skar ut blommor och blader.













Egentligen brukar vi grilla korv, men eftersom det är eldningsförbud så sparade vi det tills vi kom hem. Tjejerna kunde inte motstå att gå ut i det iskalla vattnet...var nära att de trillade flera gånger, fick upp dem på land till slut. En underbart vacker dag och kväll, vi satt ute under den nyuppsatta pergolan som vi övertagit av svärfar och bara njöt av solens tills den sakta försvann borta i horisonten. Visar bilder en annan dag, nu är jag gäspig och ser fram emot en stund i soffan. Trevlig helg!

10 kommentarer:

promenader på landet sa...

jag håller med dig visst är det gott med tårta lite oftare! Vilka härliga bilder från stranden dina tjejer är nog först i vattnet i år!!
Kram Maria

hönemor sa...

Hej du gumman min. Vi majade i möblerna på altanen med 11-kaffe, men inte hadde vi någon tårta utan den vanliga äpplekakan med solrosfrön. Kommer ni utåt i morgon. Natti natti nu ska jag gå och lägga mig. Puss o kram.

Åsa sa...

Oj så smaskig den ser ut. Vad härligt ni verkar ha haft det. Men ser superkallt ut i vattnet.

Kram Åsa

gulle hexan sa...

hej:)
tack för din uppmuntran å värmande kommentar!!
om du visste vad glad man blir när någon hör av sig.. det betyder så mycket!!

jag är något bättre nu!! jag tror det har vänt!!
men du!! är ju helt fantastiskt duktig med att göra så vacker och fin tårta!!
det ser jätte god ut!! å underbart med chocklad!!
tack för mysiga fotos..:)
härligt att få se
stor kram

Annika sa...

Håller med dig till fullo... mer tårta till folket...:) såg lite kallt ut där i vattnen men dotra badade 1 maj för nåt år sen.... huuuu.... ha en fortsatt trevlig helg.. Kram Annika

bjorne sa...

Vacker tårta och fina bilder,vilket konstigt ställe din svärfar bor på,trodde man maja i hela landet,det är själva pricken över i det.Ha en bra kväll o kram.

Sjabbig men chic sa...

Men vilket härligt ställe för picknick. Och äntligen! En människa som tycker att det äts alldeles för lite tårta. Jag älskar tårta och skulle lätt offra både lunch och middag en dag i veckan minst om jag fick äta hur mycket tårta jag ville i stället. Och den där tårtan ser supergod ut!

Kram Lisa

Lallis - liv och leverne sa...

Vilka fina bilder och vad tårtan ser god ut:)
kram Lallis

gamla skolan sa...

Men vilken tårta !! Rena konstverket ! Allt ser så mysigt ut ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Leila bakar... sa...

Vilken härlig tårta!