måndag 20 april 2009

Måndag


En härlig dag, startade ett projekt om språkforskning med fem pigga och nyfikna fyraåringar . Det ska bli kul att få bidra till forskning om barns lärande!

Yngsta dottern var hemma från skolan, ont i magen sedan i går kväll. Som tur var fick maken en läkartid idag, doktorn misstänkte magsårsbakterie (?) eller intolerans mot laktos eller gluten... Fick ny tid för provtagning om ett par dagar. Det är skönt att läkarna tar barns smärtor på allvar och utreder ordentligt, en eloge till vården!

Jag fick tummen ur och handlade plantor till "trekanten", det blev flest Lavendel men också timjan och rosmarin . En aning pinsamt när jag går fram till kassan och säger:" Är det helt slut på lavendel?". " Nej, det är ju de låga plantorna som det finns flest av"...säger kassörskan snällt...









Har planterat Lavendelplantorna, de var härdade ettårsplantor men vet ej om jag törs sätta ner de andra ännu...någon som vet? Tar tacksamt emot råd :-) .
***

14 kommentarer:

Inas sa...

Hej Du!

Tack för titten. Ja jag skulle nog vilja visa bilder från min trädgård men just nu så är det snö och inte så mycket att ha. Men det kommer lite längre fram. Härliga örter. Ha en riktigt trevlig tisdag. Goa kramar Ina

Min Skattkammare sa...

Vad fint du gör, det där kommer att dofta ljuvligt sen!
Nej, jag vet inte heller om det är för tidigt att sätta plantor. Det är ren tur att det växer här hemma! :o)
Kram till dig!
Kicki

Sjabbig men chic sa...

Den där planteringen kommer att bli helt underbar. Men stackars, stackars dottern jag hoppas verkligen att hon kryar på sig.

Kram Lisa

hönemor sa...

Hej du gumman min. Rosmarinen tror jag att du ska vänta med, men jag har nog sätt in plantorna i förådet på natten några dagar till.Puss o Kram hjärtat mitt.

Speja sa...

Några råd kan jag inte ge, kan bara säga att jag själv älskar lavendel och att ha en buske rosmarin som man kan repa av lite grand till grillningen.

bjorne sa...

Är skorpion jag med,kolla makens blogg och den var lite tokig som min,och aldrig mera katt,haha,lavendel har jag en redig odling av dom blir flera för varje år och dt är mängder av humlor och fjärilar i dom när blommorna börjar dofta,tror inte det är någon fara att sätta ut dom men lite spelar in vart du bor ,må så bra så hörs vi av.

gulle hexan sa...

hej:)
å vad fint å mysigt med egen litet kryddland du planterat...:)

det kommer dofta underbart..
jag fick en planta timjan förra året av en granne som delade med sig..
å jag visste inte innan hur vackert timjan ser ut när den blommor..:O.
oooh vad kryddväxter är sköna..
kram kram

Daniel sa...

Härliga forskar å så tider! Mot en finare sommar!

Magnus Thorn sa...

En ynnest att få delta i barns lärande. Där finns nyfikenheten och energin.

Ha det gott.

♥ Fyra årstider sa...

Men avd mycket fint du har köpt.
Kram Lotta

Chissra sa...

Mysigt med så mycket planterat. Och kryddor luktar så gott.
ha en mysig dag
kram

plingan sa...

Jag vill också börja plantera utomhus!!! Får nog vänta en månad eller två dock...
Kram på dig!

Katarina sa...

Vad härligt med lavendel! Har tyvärr inga tips att komma med, trädgård är inte min starka sida. Än så länge i alla fall. Det är ju bra att ha något kvar att lära i livet också ;). Hoppas du lyckas bra med plantorna. Ha det bra!
Kram

Birgitta sa...

Visst är det en härlig tid nu när man får börja att plantera överallt.
Jätte fin blogg du har kommer gärna tillbaka.
Mvh Björklyan