lördag 11 april 2009

Påskafton


GLAD PÅSK!

Jag blev så glad när jag fick syn på Tussilago längst med vägkanten igår när vi tog en tur med bilen. Vi stannade vid en lägerplats och fikade i kvällssolen. När vi var på hemväg fick jag dessutom se Blåsippor!


Idag har vi haft fullt upp! Målade ägg till frukost, barnen fick höra en påskhistoria med uppmaning att leta påskägg i trädgården...






Sedan fyllde vi målade påskbrev med godis som de "kastade" till sina kompisar, och så gick de på påskparaden i sta´n. Under tiden fixade jag med städning, dukning och mat för påskmiddagen låg på min lott i år. Inte allt för betungande då mamma bidrog med mycket :-)





Det smakade bra med ägghalvor, köttbullar, prinskorv, Janzons frestelse, rökt lax, kycklingpaj, sallad, hembakat bröd m.m. "Tur att det bara är en gång om året vi firar påsk!" sa någon runt bordet. Ja, och så har vi midsommar och jul och kalas där emellan...;-) Vilket frosseri!







Efterrätten stod jag för, gillar ju att baka sötsaker :-) (och att smaka förståss!) Det blev Tryffelchokladtårta med hemmagjord dekoration och Bagarestuge-Lisbeths paj med citrus och vit choklad ! Till detta hade vi grädde, glass och jordgubbar, mums!!!!!!


***

16 kommentarer:

lolla sa...

hejsan!!
Men vad kul med tussilago det är någe visst med dessa blommor...
förstår att ni har en trevlig middag med allt gott, jag gillar åxå sötsaker skulle gärna ha smakat på din efterrätt..
kramar lolla

hönemor sa...

Hej du, tack för senast, jag la mig på soffan när vi kom hem och somnade o vakna när klockan var halv sju sedan var vi bort till K o S, men jag åt inget mer. Puss o Kram hjärtat mitt.

Lallis - liv och leverne sa...

Så härligt med tussilago:) Och dagen låter ju jättemysig.
Stor Kram Lallis

Lyktor och Tyg sa...

Visst blir man glad av de första blommorna.
Vilka smarriga tårtor, skicka gärna över lite till mig.
kram Kristina

Annika sa...

Låter som ni hade det bra..... hoppas vädret håller i sig o att helgen blir lika bra resten av den också...... tårtan såg för smarrig ut...... mummms.... Kram Annika

Speja sa...

Åh, nu blev jag avis. Har inte sett en enda tussilago.

Sjabbig men chic sa...

Ja, Gud vad man har ätit! Mwn chokladtryffeltårta det har det inte blivit och det lät hur gott som helst!

Kram Lisa

Ullis/Leva på landet sa...

Så mycket gott det ser ut att vara. Är ju så vårigt med tussilago och blåsippor. Vi har också sådana nu.

Hoppas att helgen är lugn och skön!
Kram Ullis

♥ Fyra årstider sa...

Man blir så glad av vårblommor.
Kram Lotta

Lallis - liv och leverne sa...

KOmmer bara in med en kram:)
/Lallis

Britt sa...

Mmmm, det lät gott!

Hoppas ni har haft det riktigt skönt under påsken.

Kram Britt

Daniel sa...

När om inte på påsken å julen bör ALLA frossa, härligt!

Marie sa...

Vilken påskafton, såg ju ut att innehålla allt den ska. Kram

Chissra sa...

mmm nassa god mat...fina tussilagos... låter som att påsken var mysig.
kram

Katarina Nimrodsson sa...

Oj så underbart det ser ut med våren Här uppe i norrland dröjer nog det innan vi får se tussilago Du har verkligen en fin blogg mycket fint att titta på

katarina

Katarina sa...

Men gud vad mycket gott! Och vad härligt med tussilago. Vi börjar så smått fylla hela fönstret här hemma med minivaser innehållandes tussilago. Barnen tycker det är så roligt. Hoppas du har det bra!
Kram Katarina