lördag 7 mars 2009

Lördags gott!



Jag ville baka något med citroner och maken ville ha en enkel sockerkaka "utan klet"...Då fick det bli en kombo: Sockerkaka med citronkräm och grädde vid sidan om!








Maken bjöd in bästa kompisen på eftermiddagsfika, så vi var fem på kakan. Nu är den nästan slut, så det var verkligen lyckat :-) Här kommer recept på krämen:

Citronkräm

2 citroner(skrubbas rena, riv skalet, pressa ut saften)
3 ägg och 2 dl socker vispas ihop, tillsätt citronskal och saft

Vispa i liten kastrull som står i kokande vattenbad ,tills det tjocknar.

Rör i 75g smör tills det smält. Låt kallna.







Vår äldsta dotter skulle ge kaninen och marsvinet mat. Det blev en specialare!





***

5 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan göra konst utav allt. Jag vill ha kaninens mat! :)

Fin blogg du har! Hit kommer jag fler gånger och kikar.

Ha en trevlig fortsatt helg!

Mvh Lena

strömmas sida sa...

Lyckiga kanin och marsvin så får så fin mat *ler*.

Vilken härlig kaka med kräm och grädde.

Lördagskram
strömma

Lyktor och Tyg sa...

Fredagspajen verkar smaskig! och citronkakan också. Den krämen ska jag nog göra jag med.
kram Kristina

Anonym sa...

Vilken bra idé att låta "garneringen" vara valbar. Det skulle kanske funka här hemma med alla dess olika viljor och smaker.

Anonym sa...

Oh jisses så smarrigt det här lät, fräscht och vårigt!! :-)