lördag 14 mars 2009

Lördagsbak




Känner mig riktigt pigg och kreativ idag! Maken åkte tidigt, skulle på bortamatch i pingis. Så jag tog en rejäl sovmorgon, barnen fick efter några förfrågningar sätta på tv´n...




Efter det vanliga plockandet med disk, tvätt, bäddning och morgonrutiner så gjorde jag mitt eget vaniljsocker. Det är Leila bakar som har inspirerat mig. Delade två vaniljstänger tvärsöver och skrapade ut fröna, lade sedan ner allt i hop i en glasburk fylld med strösocker. Det ska få stå och gotta till sig innan jag finmaler sockret. Ettiketten skrev jag ut från graphicgarden.




Sedan blev jag och äldsta dottern så fikasugna, så vi lyckades hitta några frusna banankakebitar i frysen. Med en god glasyr gjord på smör, florsocker, kakao och mörkchoklad smakade det jättegott!



När vi fikat klart spelade vi kort och målade påskbrev, det var kul att färglägga med vattenfärger som omväxling. Yngsta dotter var ute på vift, leksugen till max!




Vad vore en lördag utan lite riktig bakning...Idag blev det chokladkaka inspirerad av Bagarstugan. Jag gillar att experimentera, tar i lite extra eller drar ifrån...som topping strödde jag över lite hackad mörk choklad, den smälte fint på den varma kakan. Det är så vackert med smält choklad tycker jag :-) Kakan tar vi som lördagsgodis i kväll framför tv´n.




***

10 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Så gott och mumsigt det ser ut. Ska ta och titta på det där med eget vanilj socker. Lät ju så mysigt.

Ha en skön helg!
Kramar Ullis

Katarina sa...

Oj, vad mycket smaskigt. Det där vaniljsockret verkade ju riktigt spännande. Visst är hon bra, Leila. Ha en bra kväll!
Kram Katarina

Anonym sa...

Hejsan
vad spännande med eget vaniljsocker
Jag har åxå bakat idag men det blev mat bröd mycket gott
ha en trevlig helg
kram lolla

Britt sa...

verkar som om ni haft det jättemysigt och gott fika också, härligt!

Kram Britt

Underbara Jag sa...

OK!! Nu vet jag vad ni gjorde när jag var borta.... Tur att man kan hålla sig uppdaterad vi bloggen....

Lisbeth sa...

Kram & ha en skön kväll med familjen!!!
Vi har mys i soffan hela kvällen, om barnen orkar får de se hela festivalen!

Lisbeth

Vit Gladiolus sa...

Go morrrrrrron, å vilka smarriga saker du visar, jag blir jättesugen på dem!
Kraaaaam

♥ Fyra årstider sa...

Jag tar ett par dagars bloggpaus ♥..ska ladda ny energi och fota.
Ha det gott!
Kram Lotta

Anonym sa...

En mycket GOD dag med andra ord. :)
Och som vanligt blir jag alltid så jäkla sugen när jag ser bakverk av alla de slag.

Må gott! :)

Mvh Lena

Anonym sa...

Ser hur smarriga ut som helst chokladrutorna! :-) Blev väldigt sugen nu..!